Roztocze 7

Wspomnienia roztoczańskiej „Powsinogi”

19 maja 2014 r. uczniowie SP i Gimnazjum nr 4 pojechali na czterodniową wycieczkę na Roztocze – malowniczy region w województwie lubelskim. Opiekę nad nami sprawowały nauczycielki: p. Bożena Kowalewska, p. Anna Zakrzewska, p. Wioletta Łęcka i p. Beata Mrozowska.

W drodze do celu podróży mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Kowalstwa w Wojciechowie i obejrzeć jego wspaniałe eksponaty. Ponadto poznaliśmy historię niemal półwiecznego budynku, który jest siedzibą muzeum. Po dwóch godzinach dojechaliśmy na miejsce i zakwaterowaliśmy się w ośrodku w Żarach koło Biszczy. Po obiedzie wyszliśmy, aby zwiedzić okolice i podziwiać wspaniałą naturę nad Zalewem Biszcza. Wieczorem odbyło się ognisko z pieczeniem kiełbasek, grami i zabawami integrującymi.

Drugiego dnia wyruszyliśmy autokarem na wycieczkę. Pierwszy postój mieliśmy w Krasnobrodzie, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Boskiej oraz kościółek na wodzie. Następnie w Zwierzyńcu zwiedzaliśmy Kościół na Wodzie oraz Ośrodek Edukacyjno-Muzealny Roztoczańskiego Parku Narodowego. Przewodnik zwrócił naszą uwagę na miejsca kultu maryjnego w tym mieście. Po drodze zatrzymaliśmy się w Szczebrzeszynie – mieście, które rozsławił Jan Brzechwa w swoim wierszu o chrząszczu. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przy drewnianym pomniku upamiętniającym świerszcza. Następnie udaliśmy się do pięknego Zamościa, gdzie zobaczyliśmy imponujący Rynek i Basztę. Niestety, ze względu na brak czasu, nie mogliśmy zwiedzić wnętrza Katedry i gmachu dawnej Akademii Zamoyskich. Udało nam się jednak zaopatrzyć w pamiątki. Wieczorem świetnie bawiliśmy się przy „karaoke” i na dyskotece.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Roztoczańskiego Parku Narodowego na tzw. „Szlak Szumów”, czyli niewielkich wodospadów. Pod czujnym okiem przewodnika spacerowaliśmy doliną Jelenia i doliną Tanwii oraz zwiedziliśmy Susiec. Następnie udaliśmy się na Czarcie Pola. W Józefowie obejrzeliśmy na ryneczku Fontannę ze Zwierzętami Roztocza. Odwiedziliśmy też czynny kamieniołom z jego piękną wieżą widokową. Kolejnym etapem wyprawy było Górecko Kościelne. Przewodnik pokazał nam tu modrzewiowy kościół parafialny z XVIII w. oraz dwie kapliczki: pierwszą – „na wodzie” z XIX wieku oraz drugą –  „pod dębami”. W Górecku najbardziej zachwyciło nas sześć pięćsetletnich dębów.  Podczas wycieczki pan przewodnik przedstawił nam bardzo dużo faktów z historii Roztocza. Mówił o walkach partyzanckich z okresu powstania styczniowego i z czasów drugiej wojny światowej. Pokazywał cmentarze partyzantów polskich.

Po powrocie do ośrodka wszyscy wzięliśmy udział w konkursie sprawdzającym wiedzę z przyrody, geografii i  historii tego regionu. Następnie wyruszyliśmy na przejażdżkę po okolicy „Powsinogą”, czyli dwukołową przyczepą ciągniętą przez traktor. Podczas podróży świetnie się bawiliśmy, śpiewając i grając w „głuchy telefon”. Wieczorem znowu zorganizowaliśmy dyskotekę oraz konkursy.

Ostatniego dnia po śniadaniu graliśmy w piłkę nożną na dmuchanym boisku, przypominającym popularne „piłkarzyki”. Przed wyjazdem opiekunowie ogłosili wyniki konkursów wiedzy i czystości.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Park Zdrojowy w Nałęczowie, gdzie w pijalni wód mogliśmy degustować wodę. Około godziny dziewiętnastej wróciliśmy do Wołomina.