Język polski twórczo i na wesoło…
Język polski to w szkole bardzo ważny przedmiot, którego zadaniem jest nie tylko przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty, ale również rozbudzenie w nich świadomości narodowej. Wychowankowie uczą się zagadnień gramatycznych, ortografii oraz omawiają lektury. Lekcje języka polskiego nie muszą być monotonne. Uczniowie mogą twórczo spędzić zajęcia i zachwycać się potem efektami własnej pracy na zdjęciach i filmach.
W wyposażeniu szkoły są od kilku lat tablety, które umożliwiają nagrywanie krótkich filmów metodą poklatkową. Mali producenci muszą przygotować wcześniej makietę, postacie np. z plasteliny oraz scenariusz sceny. W listopadzie uczniom klasy 4i udało się zrealizować w grupach krótkie produkcje na podstawie lektury „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy, a ich starszym kolegom z 5a filmiki pokazujące bitwę o Plac Broni z książki Ferenca Molnara.
Młodzież szkolna uwielbia pracować metodą dramy, dlatego piątoklasiści w ten sposób sprawdzili swoją wiedzę na temat mitologii greckiej. Uczniowie klasy 5i i 5a zorganizowały zatem Bal na Olimpie. Przebrali się za bóstwa oraz herosów i zaprezentowali swoją historię i atrybuty. Na podstawie charakterystyki postaci reszta osób odgadywała jej tożsamość. Aby utrwalić zdobytą wiedzę, na kolejnej lekcji wszyscy rozwiązywali karty pracy.
Starsze klasy swoją wiedzę na temat lektur utrwaliły przez ich inscenizację. Uczniowie z 7a,7c i 7i wcielili się w bohaterów ballady Adama Mickiewicza „Świtezianka”. Przed 1 listopada wszystkie cztery klasy siódme dały się ponieść atmosferze romantycznego dramatu „Dziady cz. 2” i zainscenizowały pogański zwyczaj pomagania czyścowym duszom.
Poznawanie i analiza obowiązkowej lektury mogą być rozwijające i twórcze. Własne spektakle i filmiki pozwolą dłużej zapamiętać ich treść i problematykę.
Agnieszka Piasecka, Beata Mrozowska